tisdag, mars 10

SORG!


Hade egentligen tänkt göra ett inlägg om bröd men det får bli en annan gång.

Skulle bara gå ut och natta hönsen som vanligt, stänga luckan, räkna och säga gonatt när jag upptäcker att det fattas 2 st. De har väl lagt sig att ruva tänkte jag, för alla har värpt så mycket de sista dagarna. Jag går in i vedboden för att kolla men redena var toma,går tillbaka in i hönshuset för att kontrollräkna (man vet ju aldrig) men med samma resultat, två borta. Det till att ge sig ut på hönsletartur och efter en liten stund så hittar jag en samling fjädrar och då vet man vad klockan är slagen. Snart hittar jag den första dödade hönan i närheten av komposten och lite senare den andra en bit in i skogen. Man blir så ledsen varje gång detta händer (som tur är är det inte så ofta) men vi vill inte ha dom inhängnade. Tror att att de trivs bättre när de får ströva fritt plus att det är lättare att gömma sig om något händer, även om dessa inte klarde sig. Vad som slagit hönsen vet jag ej, men jag tror inte det var räven eftersom jag hittade dom så nära.

Bara att ställa till med begravning, six feet under så ingen annan kommer åt dom, en tyst bön om att de iallafall har det bra där uppe i hönshimlen.

Vila i frid våra små hönor.

Prinsen med de sina.

1 kommentar: