fredag, juli 24

Currybröd

Igår testade vi en liten ovanlig kryddning vid det sedvanliga torsdagsbaket. Jag utgår för det mesta från ett vitt grundrecept.
7-8 dl..........vatten
ca 15 g........ jäst
1 kg............ mjöl
Ev någon krydda (i detta fall 1 msk curry och 3 st krossade/hackade vitlöksklyftor)
15-20g...... salt

Den lilla mängden jäst gör att det tar längre tid (3-4 tim) för degen att jäsa upp som i sin tur gör att alla smaker får tid att utvecklas. Eftersom jag jobbar mycket hemma så brukar jag sätta degen vid lunch och baka ut o grädda på kvällen.

Alla ingridienser utom saltet knådas ihop till en blank och smidig deg i 7 min med assistenten, sedan i med saltet och kör 3-4 min till. Låt degen jäsa minst till dubbel storlek, sätt en plåt i ugnen, temperatur på max, baka ut degen och forma till bröd på en plåt med bakplåtspapper, låt jäsa på plåt i 30 min. Med en skjuts kör man över brödet med bakplåtspappret på den varma plåten i ugnen. Man märker skillnad på att brödet gräddas även underifrån och får en bättre skorpa runt om. Gräddas i ca 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar