onsdag, juli 15

Pälsmössa

Liiite irriterad är jag på att man säljer sjuka djur på en utställning att man som uppfödare inte tar större ansvar. Jag har nu varit i kontakt med vår veterinär och SVA fått hämta ut medicin för dessa fyra som skulle räcka till 40.000 hönskycklingar och jag förbannar mig själv att jag inte var mer uppmärksam när vi köpte dessa djur. Av de fyra har två blivit betydligt piggare och de två andra kanske är lite bättre. I avsaknad av hönsmor vill de så gärna krypa in under varandra och står och buffar så då kom vi på att vi har en så fin gammal pälsmössa och den passade utmärkt som höns mamma så där sover de nu alla fyra. Om någon skulle behöva Esbetre så har jag gott om det bara att höra av er....

3 kommentarer:

  1. Tråkigt när det blir så! Hoppas de piggnar till som de ska nu.

    Än så länge har jag inte fått med mig super-läskigheter hem *knack knack i trä* mer än "några extra hyresgäster" och de är ju lätta att bli av med. Men för säkerhets skull så köper jag ägg numera, istället för ungdjur/vuxna djur, för då kan man vara lite säkrare. Inbillar jag mig.

    SvaraRadera
  2. Vi kommer heller inte köpa kycklingar framöver utan ägg istället. För det här var inte roligt. Vi fick även behandla våra minsta kycklingar som smittades.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Maskinkläckta kycklingar är känsliga för coccidios. Får de växa upp med sin hönsmamma från början så utvecklar de oftast reistens mot sjukdomen. Jag behöver esbetre för mitt har tagit slut. Vilken epost kan jag skriva till? Mitt outlook fungerar nämligen inte. Annars kan du höra av dig till mig : fisketokig@hotmail.com /Nicklas

    SvaraRadera