fredag, mars 12

Traditioner

När jag var ung, ja herregud. Iallafall då var för mig Bokrean något riktigt stort. Man planerade för att lönen skulle räcka för de böcker man hade bockat för i reklambladet redan vid jul och man räknade även med det impulsköp man kunde tänkas göra och gjorde. Bokhandeln öppnade vid midnatt och stängde kl 02:00 för att öppna kl 06:00 igen. Halv tolv stod man och köade för att komma in tillsammans med ganska många andra skulle säga ett femtital personer var vi nog. Och om man då på natten handlade böcker för mer än 500:- vilket inte var ett problem, problemet bestod mer av att få hem bokberget. Men då fick man en biljett till en räkmacka och pilsner på krogen som låg vägg i vägg med bokhandeln. Nu undrar säker många hur gammal är hon egentligen, det hon beskriver hände väl på 30-talet. Men nej det är faktiskt inte så länge sedan och jag kan sakna det så. Där la man grunden till hela sommarens läsning. Nu har alla affärer böcker och inte är det något särskilt med de böckerna heller. Ingen räkmacka, ingen pilsner, för mig har en tradition försvunnit och jag lyssnar på böcker i min ipod istället. Lite trist tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar