söndag, maj 9

Det går bra nu

Jag efterlyste ägg eller höns av rasen Bohusläns dals svart höns för ett tag sedan, jag har en ensam höna som går under namnet Emo Ulla, hon behöver fler av sin art. Sökte med ljus och lykta och hittade en tjej som har genbankade Svart hönor alldeles i närheten, perfekt. Köpte åtta ägg i veckan för flera av hönorna hade visat ruvlust. Men man har ju en favorit ruvhöna och jag hade en stilla önskan om att favohönan skulle vilja. Sen i torsdags låg hon bara i ett rede utan att innan visat något som helst intresse. Min lycka var total.Sadamm, det finns ingen bättre. Tar fram flest och har alltid koll på sina små och hon försvarar dem med sitt liv. Hon har legat sen i torsdags och i fredags flyttade vi henne till ett lugnare ställe och bytte äggen till Emo-ägg. Bara efter en dag är det en pärs hon riktigt hugger efter en så Mikael har sår på händerna efter den flytten. Hon är inte sur, utan arg och den perfekta för att kläcka fram dessa ägg.

1 kommentar:

  1. Vad roligt! Jag längtar tills nästa hönsapöna bestämmer sig för att ruva hos mig, jag tycker det är underbart :o)

    Hoppas ni får en lyckad kläckning! :o)

    SvaraRadera