söndag, mars 20

Långasjölevain

I onsdags kväll startade jag en vildjästdeg på vetemjöl
och aprikosjäst. Efter några dagars pyssel var så dags
att grädda av brödet och se så fint det blev.
Så här gick det till:
Ons kväll.
2 msk aprikosjäst blandas med vetemjöl special till en välling som plastas in och får stå på köksbänken.

Tors lunch.
Vällingen som nu bubblar lite blandas med 1 dl vetemjöl special och vatten till välling eller något tjockare plastas in och får stå på köksbänken.

Fre morgon.
Vällingen som nu bubblar bra blandas med 3 dl vetemjöl special och 2 dl vatten till en degliknande konsistens plastas in och får stå på köksbänken.

Fre eftermiddag 16:30.
Degen som nu bubblar mycket bra blandas med 3 dl vatten och 6-7 dl vetemjöl special och knådas i assistenten ca 7 min. 1/2 msk salt adderas för att sedan knådas i 3 min till. Sedan så lades degen i lätt oljad plastlåda med lock för att vila. Jag viker degen 3 ggr den första 1,5 timmen. Här är en liten film om hur det går till.

20:45.
Slår på ugnen på max värme. Detta gör jag så här i förväg för att min baksten ska hinna värmas upp, har man ingen sten så kan man sätta in en plåt istället.

21:30.
Häller ut degen på bakbordet försiktigt viker 3-slag som man förövrigt kan se på filmen och skjuts in i ugnen med lite vatten. Efter 5-10 min sänker jag värmen till 200 grader. Under de sista 20 minuterna luftar jag ugnen 2-3 ggr (Öppnar ugnsluckan, viftar lite, stänger luckan igen.).

22:12.
Tar ut brödet. Klart!

Man kan ju undra varför man håller på så här och bakar bröd i flera dagar.
Jo för det blir så fantastiskt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar