torsdag, februari 19

Att sätta en ugn


Det finns inget mer spännande än att sätt en ugn. Man har spenderat timmar vid drejskivan och drejat, beskickat, putsat och slutligen hänklat (sätta på öron). Och nu gäller det, när man stängt dörren och dragit på elen finns det ingen kontroll på vad som händer där inne. Det kan explodera eller bildas sprickor öron ramla av. Man kan fantisera ganska mycket under de 18 timmar som en skröjbränning tar. 8-9 timmar bränning till 980 grader för att sedan vänta på en ca 10 timmars avsvalning. Jag har en gammal ugn som behöver en del passning vid olika temperaturer.








Det senaste jag har provat är dekaler, nu finns det olika åsikter om att det är fusk. Men jag tycker att det blir ganska fint.




2 kommentarer:

  1. Det ser litet spännande ut med dekaler, är det det som kan överraska? Ser jag fram emot att få titta på. Kram Merja

    SvaraRadera
  2. Mycket fin keramik, både med och utan dekaler! Jag har hållt muggar i handen! :-) Hälsningar Eva BO

    SvaraRadera