lördag, februari 21

Betong

Ett material som vi anväder till våra möbler är betong. Vi med att började använda vanlig betong med armering. Glömmer aldrig när jag skulle gå in på Bejers och köpa armeringsjärn och frågar vänligt om de har armeringsjärn. Han svarar med att först undra, vad ska du ha det till?
Jag berättade att jag skulle göra en bänkskiva till köket hemma. Var på han synar mig uppifrån och ner och säger, det går aldrig. Pekar ut mot gården, det får du klippa till själv. Ganska arg över oförskämdheten gick jag muttrandes ut på gården och letade reda på högen med armeringsmattor. Nu var de 5x2,5 meter stora. Så jag åkte därifrån, och jag åker inte dit igen.



Vi gjuter bordsskivor i formplywood så för att göra dem lite tunnare har vi hittat en fiberarmerad betong som fungerar utmärkt. Den ger även en fin bordsyta. Bordsytan ytbehandlar vi med en vaxolja för att sedan polera med möbelvax. Det ger en sidenblank yta som är vattenavstötande. Men den måste poleras någon gång per år för att bibehålla ytan.



Betong ät ett häftigt material och i somras provgjöt vi en stol, vi har ställt den ute för att se hur den överlever alla årets väder. Man måste ju testa materialet. Nu väger den ganska mycket så det är inget man flyttar runt precis.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar