onsdag, juni 10

Hemma

Jag är borta i två dagar och hela himlen ramlar ner. Min kära man får mer än ett heltidsjobb bara med att sköta om djuren. Herta muckar med Sadamm och får så mycket med stryk att hon blir av med en kyckling till sparv höken, en blir tagen av skator och själv har Herta så svårt att se att hon knapt kan gå. De andra ungarna skriker av fullständig rädsla. Och till det kommer Mikael ut. Han får bära in den stackars blodiga Herta och försöka fånga in ungarna. Hon lades i ett rede tillsammans med kycklingarna. Varning för stark bild. Man muckar inte med Sadamm det borde Herta veta. Mikael satte in en värmelampa som uppskattdes av alla, Herta, Smala Sussis ungar, som nu börjar bli riktigt snabba. Vi släpper nog ut dem till helgen. Herta och co har fått vara inne idag och har mest legat under värmelampan för att återhämta sig. Men hon ser ingentig kanske får hon inte synen tillbaka, vi får se.
Inte nog med det så tog Mikael en tur runt huset och nere vid bina surrade det av höga toner. Naturligtvis satt där en svärm under den röda kupan. Så det vara på med utrustningen overall, näthatt, långa handskar och stövlar. Nu satt den så illa att Mikael fick plocka bina för hand. Här gäller det att få med sig drottningen annars spelar det ingen roll. Som tur var hade vi en tom kupa i källaren som det gick att ösa ner bina och drottningen i. Så nu har vi tre bisamhällen.
När jag ringde hem i tisdags kväll var min man så trött och jag fick lova att komma hem snart. Den enda som inte direkt störs av att jag inte är hemma är Håkan för då kan han riktigt sträcka ut sig på min sänghalva brevid Mikael.

1 kommentar:

  1. Men ooooj stackars stackars lilla hönan. Hoppas att hon får tillbaka synen igen så hon kan bli pigg och glad. Vem är Sadamm?

    //F

    SvaraRadera