söndag, januari 2

Gunilla

Vår kära silkeshöna Gunilla vill inte sluta ruva, jag vet inte men silkeshöns verkar inte ha någon årstidsuppfattning eller så är det vår i Japan när vi har vinter, för ruva vill dom. 
 Iallafall har vi nu provat olika metoder mer eller mindre framgångsrikt, rumpblåsning, blockering av reden, plocka in alla ägg så ofta det går mm.
 Det som dock verkar fungera bäst är att ta ut henne på gården och låta henne själv gå hem till hönshuset i vinterkylan, att hon riktigt får se hur kallt och snöigt det är. Obs detta måste dock upprepas ett antal gånger innan insikten riktigt infunnit sig iallafall på Gunilla.

5 kommentarer:

  1. Måste ju säga att jag gillar hönor som är envisa :-) Ack så bedårande hon är, Gunilla!

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Gu så snygg. Vilken frilla :-)

    SvaraRadera
  3. I så fall kommer myskankor också från Japan. Min Freja har slutat lägga ägg i redet och i stället försöker hon gömma äggen så att jag inte ska hitta dem. Jag har försökt förklara för henne att de små ällingarna kommer frysa både häcken och öronen av sig om de ska bada i februari, de har nämligen inga pälsmössor. =)
    /Anna

    SvaraRadera
  4. Haha..=)
    Dom har sina grejer för sig..
    Men vilken frilla..
    Linda har inte en sådan..
    /majsan

    SvaraRadera
  5. ja nu tror ju jag att gunilla MYCKET VÄL VET hur kallt och snöigt och j.....t det är och hon vill egentligen inte ruva för vem vill sätta barn till denna hårda och kalla värld men.....det är så skööönt att ligga i värmen i redet och vem får ligga där och bara pilla naveludd om man inte "jobbar"på familj
    c

    SvaraRadera